Görme Engelli Öğrenciler, Fen Derslerini Dokunarak Öğrenecek

Sabancı Vakfı ve Aksaray Üniversitesi (ASÜ) işbirliğiyle yürütülen proje kapsamında üretilen materyaller ile görme engelli öğrenciler, dokunarak ve işiterek fen bilgisi derslerini öğrenebilecek.

Sabancı Vakfı’nın 2019-2020 Açık Çağrılı Hibe Programı’na 256 proje başvurusunda bulunuldu. ASÜ Eğitim Fakültesi’nin hazırladığı “Görme Engelli Öğrenciler İçin Engelsiz Fen Öğretimi” projesi, başvurusu kabul edilen sekiz proje içerisinde yer aldı. Proje kapsamında görme engelli öğrenciler, soyut kavramların ve görsel ögelerin ön planda olduğu ilköğretim fen derslerini üretilen materyallerle takip edecek. ASÜ Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Özgül Keleş, materyallerin öğrencilerin seviyesine göre hazırlandığını, bu kapsamda bir ders kitabının Braille alfabesine çevrildiğini ve etkinlik temelli çalışma kitapları hazırladıklarını kaydetti. Üretilen materyaller hakkında bilgiler veren Keleş, şunları söyledi: “Bunlardan bazıları basit bir elektrik devresi ve devre elemanlarının tanınması, konuşan bebek, mıknatıs kutuplarını tanıma, dünyanın dönme ve dolanma hareketleri, ışık kutusu, itme ve çekme kuvveti, piyano… Öğrenciler için kapsayıcı ve bütünsel eğitim anlayışıyla hem işitsel hem de dokunsal materyaller hazırladık.” Projeye nasıl karar verdiklerini de anlatan Prof. Keleş, “İlköğretim 3’üncü ve 4’üncü sınıfta öğrenim gören kaynaştırma öğrencilerinin fen bilgisi eğitiminde karşılaştıkları zorlukları çözebilmek adına yola çıktık. Aksaray İl Milli Eğitim Müdürlüğü proje ortaklarımızdan, oradaki öğretmenlerimizle birlikte çalıştaylar yaptık. Bu çalıştaylarda öğrencilerimizin karşılaştığı sorunlar ve problemlerin altını çizmeye çalıştık. Ardından büyük bir konferans düzenledik. Konferansta görme engelli öğrencilerin gelişim özellikleri ve eğitimleri konusundaki sıkıntıları uzmanlardan dinledik. Altı atölye gerçekleştirdik ve bunların sonucunda gören, az gören ve görme engeli olan öğrencilerimiz için öğretim materyalleri uyarladık” diye konuştu.

Keleş, bundan sonraki aşamada hazırlanan bu materyalleri pilot uygulamalarla beraber öğrencilerin kullanımına sunacaklarını ifade etti. 

2931